Opération Ré-création

De natuur naar de schoolpleinen brengen.
Het groenblauwe netwerk ontwikkelen

Leefmilieu Brussel

Begonnen in: 2021

Project by: Brussels Environment

Begonnen in: 2021

Het project

Een speelplaats met bomen, tunnels en glijbanen, een vijver en een educatieve moestuin, verschillende soorten vloerbedekking, een rustige hoek met veel groen, een educatieve tuin en klimtoestellen... Veel Brusselse scholen dromen van zo'n speelplaats midden in de stad!
In 2021 lanceerden Leefmilieu Brussel en perspective.brussels met succes het project Ré-création om schoolpleinen te vergroenen, gezelliger te maken en de kwaliteit ervan te verbeteren. Er werden 20 scholen geselecteerd die gedurende meerdere jaren zullen worden begeleid bij alle fasen van het project. In 2022 werd de ontwerpfase van de schoolpleinen afgerond.

Locatie project

Brussel

Bijdrage(s)

20 gebouwen en/of infrastructuren

Projectkosten

Meer dan 500.000 €

Deelnemer(s)

Tussen 2021 en 2022 hebben de deelnemende scholen gewerkt aan het ontwerp van hun nieuwe schoolplein. Leerlingen, leerkrachten, directies, technische onderhoudsteams, ouders... hebben hun behoeften en wensen kenbaar gemaakt. De partnerarchitecten hebben hun visies verzameld en omgezet in een inrichtingsplan, rekening houdend met de beperkingen.
In 2023 and 2024, the schools and their decision-making bodies (local authorities, non-profit organisations, language communities) launched their public procurement process for the work, with the help of partner architects. All schools have contributed or will contribute to part of the budget for the work.

Hoe wordt aan de criteria van de doelstelling voldaan?

Gebouwen en infrastructuren

  • Zo min mogelijk wijzigingen in het oorspronkelijke landschap / zo veel mogelijk de natuur behouden ter vervanging van betonnen en grijze oppervlakken (e.g. groendaken en -gevels, vergroening van de omgeving, integratie van het bestaande landschap in de infrastructuur);
  • De specifieke ecologische kenmerken van het gebied (e.g. (e.g. de topografie, het landschapstype, de plaatselijke fauna en flora) respecteren en/of verbeteren om het grijze/betonnen oppervlak efficiënt te vervangen;
  • De aanpassingen in het omliggende gebied en milieu integreren;
  • Inheemse en lokale soorten/subsoorten gebruiken die veerkrachtiger zijn en beter bestand tegen klimaatverandering;
  • Structuren integreren die aangepast zijn aan de plaatselijke biodiversiteit (e.g. nestkasten die aangepast zijn aan de vogelsoorten die in het gebied aanwezig zijn, insectenhotels op een geschikte hoogte, geschikte soorten vegetatie);
  • Aanpassingen voorzien met voldoende ruimte/lengte/diepte om de aanleg van habitats, blauwe en groene ruimten en corridors te garanderen.

Mogelijke initiatieven waarbij het project betrokken is :

Opération Ré-création

Onderhoud op lange termijn

De scholen worden begeleid bij het creëren van een dynamiek van participatief onderhoud van hun schoolplein. Ze krijgen onderhoudsfiches per inrichting en een takenkalender, evenals begeleiding bij het gebruik van het schoolplein als leermiddel (het onderhoud kan deel uitmaken van het leerproces) en specifieke opleidingen naargelang de inrichtingen (moestuin, vijver, fruitbomen, enz.).

Voordelen

De 3 doelstellingen van het project Ré-création:

  • Welzijn: een positieve invloed uitoefenen op het welzijn van leerlingen en onderwijzend personeel door gezellige speelruimtes voor iedereen te creëren, om zo de spanningen op het schoolplein te verminderen.
  • Biodiversiteit: het contact met de natuur in de stad versterken, leerlingen de kans geven om in de natuur te spelen en deze te observeren. Verharde ruimtes vergroenen om de speelplaats te verkoelen tijdens hittegolven, een fenomeen dat de komende jaren zal toenemen.
  • Openstelling voor de buurt: bepaalde scholen buiten de schooluren meer openstellen voor de buurt en zo het aanbod aan groene ruimtes voor de Brusselse bevolking vergroten.

In oktober 2022 werd de participatieve ontwerpfase afgesloten met een evenement. Daar werden de plannen voor de toekomstige schoolpleinen van de deelnemende scholen onthuld. Er werden workshops georganiseerd over het ontwerpproces, het pedagogisch gebruik van natuurlijke voorzieningen en hoe je de buitenschool kunt benaderen. Het was een moment vol uitwisselingen en ontdekkingen.

Andere projecten in verband met de doelstelling: "Gebouwen en infrastructuur"

NL